Little Greene presenteert haar meest recente samenwerking: ‘The National Trust Papers’.
Little Greene werkt sinds januari 2018 samen met National Trust. Het eerste gezamenlijke project was de verfcollectie ‘Green’, bestaande uit 20 originele verfkleuren uit huizen en tuinen van het Trust verspreid over Engeland, Wales en Noord-Ierland. Het project bleek zo succesvol, dat het nu is uitgebreid met een behangcollectie: The National Trust Papers. Het betreft een eclectische verzameling van moderne behangontwerpen gebaseerd op originele ontwerpen uit de gerespecteerde vastgoedportefeuille van National Trust. ‘The National Trust Papers’ wordt in januari 2020 gelanceerd op Paris Déco-Off.
De behangcollectie bevat 40 kleurenschema’s verdeeld over zeven ontwerpen. Het vertegenwoordigt tijdloze patronen over een tijdspanne van 200 jaar, van het begin van de 18e eeuw tot het begin van de 20e eeuw. De behangontwerpen zijn gebaseerd op de originelen, gevonden in gebouwen van National Trust overal in het land. Waaronder behangpapier dat nog steeds oude muren siert, fragmenten die zijn bewaard in archiefladen en zelfs bewaarde behangrollen, die ergens op een zolder zijn gevonden. Little Greene heeft ook historische kleuren verf, die prachtig te combineren zijn met de National Trust collectie.
‘Pavona’ (Erddig) c. 1875
Dit flamboyante, levendige ontwerp van pauwen is een prachtig voorbeeld van een behangpapierprint uit het einde van de 19e eeuw. Het werd gevonden op de muur van de lobby van het landhuis Erddig in Wales, waarop het werd aangebracht in de jaren 1870. Het heeft de schilderkundige afwerking van traditionele Chinese zijde. De voorstelling van pauwen op takken, met bloemen, bladeren en vogels als accessoires, is een typisch onderwerp op behangen en stoffen, die geproduceerd werden om aan de interesse van de Westerse elite in Chinese ontwerpen tegemoet te komen. Dit ontwerp is verkrijgbaar in acht levendige kleurenschema’s, waaronder elegante, lichte kleuren en meer gewaagde donkere achtergronden, en zelfs een glinsterende goudkleur.
‘Belton Scenic’ (Belton House) c. 1785
De originele, erg geliefde versie van dit behangpapier kan worden bewonderd in de Chinese slaapkamer van Belton House in Lincolnshire. Hoewel het ontwerp – een scène van een tuinfeest, uitgebeeld in een combinatie van gedrukte en met de handgeschilderde elementen – dateert van 1785, weten we dat het pas meer dan 50 jaar later, in 1840, werd opgehangen.
De originele indeling, met menselijke figuren, exotische vogels, een onhandige schaal, een eigenzinnig perspectief en vreemde details, werd vereenvoudigd om ruimte te creëren voor de afbeeldingen van bamboe en de charmante interactie tussen vogels, vlinders en bloemen. Het horizontale, in drie kleurenschema’s verkrijgbare patroon, wordt herhaald over twee standaardrollen, zodat het uiteindelijke kader net iets meer dan drie meter breed is.
‘Pomegranate’ (Erddig) c. 1715
Dit Barok-ontwerp is een zeldzame en zeer oude vondst. Het werd ontdekt door National Trust en was verborgen onder wandtapijten op de muur van het landhuis Erddig in Wales. Het is geblokdrukt op met de handgemaakte papierpanelen, die direct aan de muur zouden zijn gespijkerd (en niet geplakt). Bij de verwijdering ervan werd op de keerzijde de oudste geverifieerde fiscale zegel blootgelegd.
Het kleurrijke, gele origineel is toegepast in één van de vier kleurenschema’s. De andere drie kleurenschema’s creëren veelzijdigheid voor het moderne gebruik van dit levendige paisley ontwerp.
‘Achillea’ (Felbrigg Hall) c. 1910
Dit patroon, dat oorspronkelijk maar een randontwerp was en waarvan het fragment wordt bewaard in Felbrigg Hall in Norfolk, is volledig in schaal omgevormd. De afgebeelde stelen en bloemkoppen van een duizendblad, of misschien van de lokaal overvloedig aanwezige moerasmelkdistel, is uitgesproken Art Nouveau-stijl. De effen kleuren zijn typisch voor een gezeefdrukt ontwerp. Door de radicale verandering van de grootte en ook door de verbluffende kleurbewerking van de vijf moderne kleurenschema’s van Achillea, is dit behang geschikt als achtergrond of juist als aandachtspunt in moderne ruimten.
‘Stag Trail’ (Greyfriars House and Garden) c. 1720
Dit klassieke Georgiaanse ontwerp kan worden bezichtigd in Greyfriars, een Middeleeuws houten huis in Worcester. In de 20e eeuw was Elsie Moore de eigenares van het huis. Zij kocht enkele ongebruikte rollen van een pastoriezolder in het nabijgelegen Pershore en liet delen ervan zien als ingelijste panelen in haar felgele eetkamer. Toen ze vermoedde dat het turquoise pigment in de grondlaag mogelijk arseen was, bedekte ze de panelen met gewoon bruin papier om een ongewilde vergiftiging van haar of haar gasten te voorkomen. De gaten van de pinnen die ze gebruikte zijn vandaag de dag nog steeds zichtbaar, maar het behang is gelukkig (veilig) terug te zien.
De schaal van het oorspronkelijke patroon is verkleind met het oog op de bruikbaarheid, terwijl de vier kleurenschema’s een knipoog naar het origineel zijn en een traditionele interpretatie en meer hedendaagse opties bevatten.
‘Hencroft’ c.1890
De vruchtbare productie van William Morris en de Arts & Crafts-beweging is duidelijk zichtbaar in het National Trust-portfolio en ook in het Londense huis van Morris zelf (‘Red House’). Hij was een bezoeker, een ‘student’ en een 19e-eeuwse beïnvloeder van de Hencroft-werken in Leek, waar zijn vriend Thomas Wardle lesgaf en experimenteerde in het verven van stoffen en het bedrukken van papier met natuurlijke inkten. Dit ontwerp – een gestikt, herhalend patroon van gestileerde sleutelbloemen – werd gevonden in de borduurschool van Wardle in Leek en is moeiteloos vertaald in een behangontwerp in acht verbluffende kleurenschema’s.
‘Clutterbuck’ (Newark Park) c. 1805
Newark Park is gebouwd voor een hoveling van Henry VIII en is een Tudor-jachthuis in de Cotswolds. Hier is slechts een fragment van dit behangontwerp met kleine bladeren overgebleven. Het eenvoudige patroon bestond uit twee verschillende tinten groen op een witte satijnen achtergrond, waardoor de illusie van geweven stof wordt gecreëerd. Interessant is dat er een overeenkomst is vastgesteld met een ontwerp van de klokkentoren in Hampton Court Palace. Het ontwerp dankt zijn naam aan James Clutterbuck, die Newark Park in het midden van de 18e eeuw aankocht, hoewel dit papier van oorsprong uit de vroege 19e eeuw is. De vijf hedendaagse kleurenschema’s bevatten zachtere contrasten en meer gewaagde hoofdtinten op het gebroken wit, om de visuele kracht van het originele ontwerp na te bootsen.