Archive Trail I
Traditioneel werden taferelen in het vroege 18e eeuwse interieur met de hand geschilderd; het waren in feite op maat gemaakte muurschilderingen. Deze ambachtelijke decoraties leidden uiteindelijk tot strakkere, meer gestructureerde ontwerpen, die we tegenwoordig kennen als conventioneel behangpapier.
China Rose
China Rose (circa 1885) is een klassiek en uitbundig bloempatroon, gebaseerd op het handgeschilderde textiel ‘Peking Stripe’, waarin een duidelijke Chinese invloed zichtbaar is. Het dateert uit het einde van de 19e eeuw. De vervaagde, matte kleuren van de bladeren en bloemblaadjes zijn kenmerkend voor de originele kunstenaar. Dit is in contrast met het doordacht modern gebruik van mica en de metallieke inkten, die in enkele kleurenschema’s worden gebruikt.
Darwin
Darwin (circa 1760) vormt één van de belangrijkste recente aanwinsten van de Whitworth Art Gallery en zorgt voor een plotwending in het verhaal. Dit voorbeeldige Engelse stuk werd namelijk teruggevonden in een huis in Aix-en-Provence in Frankrijk. De exotische scene is een trouwe imitatie van een typisch 18e eeuws handgeschilderd Chinees stuk, maar de belastingstempel, die nog zichtbaar is op de achterkant van de originele verpakking, toont onomstotelijk aan dat het van Engelse origine is. De interpretatie van de kleuren in het ‘serene’ kleurenschema lijken veel op die van het origineel; een schitterend en verrassend goed bewaard archiefstuk.
Gustav
Gustav (circa 1875) werd in slechte staat teruggevonden, waardoor deze lastig te dateren was, maar archivistenhouden het op het midden tot het einde van de 18e eeuw. Het werd gevonden in Eagle House, een landhuis in Wimbledon uit de tijd van Jacobus de Eerste, en bevat de kenmerken van klassieke blokdruk. Echter, enkele bloemen op het origineel werden met de hand geschilderd en vervolgens aangebracht op voorbedrukt papier, als onderdeel van een decoratieve rand. De schaal van het patroon doet denken aan een groot damastontwerp, maar dankzij de ingetogen kleurenschema’s, die zijn aangepast voor ‘Archive Trails’, kan dit behangpapier voor een gehele ruimte worden gebruikt, zonder deze te overweldigen.
Paradise
Paradise (circa 1940) is een bonte combinatie van stijlen. Het origineel, waarop dit ontwerp geïnspireerd is, dateert uit de 20e eeuw. Het onderwerp - van exotische flora en de bekende oosterse ho-ho vogel - is klassiek Chinees, terwijl de kleurstelling van het origineel de stijl heeft van een 19e eeuws Frans behangpapier. Het ontwerp behoudt de grote herhaling van het origineel en is verkrijgbaar in zes schitterende kleurenschema’s.
Sakura
Sakura (circa 1936) is een mooie slinger van matte bladeren en delicate bloesem uit Frankrijk. Het oppervlaktedetail is behouden, wat bijdraagt aan de charmante en gelaagde diepte. De kleurstelling is ingetogen voor een elegante en verleidelijke informaliteit. Voor enkele kleurenschema’s is een mica-ondergrond gebruikt om de wisselwerking tussen licht en contrast op de oppervlakte van het papier te benadrukken.
Stitch
Stitch (circa 1940) is geïnspireerd op geborduurd chintz katoen. Meanderen (stippen) was populair voor borduursels en bedrukking, vooral in de tijd waarin blokdruk als statussymbool werd beschouwd. Aan het einde van de 19e eeuw, en voor een groot deel van de 20e eeuw, werden sierlijke patronen in huis gezien als opvallende tekenen van rijkdom en werden geassocieerd met welvaart. Dit behangpapier is gemakkelijk te combineren met verfkleuren en andere elementen in een ruimte, dankzij het gebruik van twee drukkleuren.
Vine
Vine (circa 1932), een behangontwerp uit het archief van Whitworth Art Gallery in Manchester, vormt een onmiskenbare knipoog naar William Morris, de vader van de ‘Arts & Crafts’ beweging uit de tweede helft van de 19e eeuw. Voor deze moderne versie is een authentieke oppervlaktedruktechniek gebruikt met een blauw kleurenschema. Het behang blijft het origineel zeer trouw qua kleur, ondanks de slechte staat van de achtergrondkleur op het teruggevonden restant.
Highland - Stitch
Langlopende bloemen zijn het onderwerp geweest van decoratieve patronen sinds lang vóór de mechanisatie van de behangproductie en de daaruit voortvloeiende mode voor herhalende patronen. Traditioneel werden de scènes afgebeeld in interieurs uit het begin van de 18e eeuw met de hand geschilderd; in feite op maat gemaakte muurschilderingen. Deze ambachtelijke vorm van decoratie was de voorloper van de strakkere, meer gestructureerde ontwerpen die we de afgelopen twee eeuwen als conventioneel behang zijn gaan begrijpen en waarderen.Bestel vandaag nog uw gratis behangstalen